onsdag 23 maj 2012

kategorin yrken jag icke är lämpad för: homestagare

idag kommer mäklaren och fotografen för att fotografera lägenheten inför försäljningen. herrejisses, stressen. STRESSEN!!! vill inte ens tänka på vilka mängder adrenalin som kommer att pumpas runt innan en visning. jag kommer förvisso antagligen att vara hospitaliserad tills dess, starkt medicinerad, lagd i tvångsbälte och helt omedveten om att jag ens har en lägenhet. men hur som. ni vet, för några år sedan när homestaging var nytt och stekhett? då visade femman eller trean eller vilken kanal det nu var (det kan ha varit back i the days då man faktiskt fortfarande tittade på program på TV:n) ett program som handlade om hur ett team fixade en lägenhet inför försäljning och det blev naturligtvis alltid hur lyckat som helst och ägaren kunde casha in och slutet gott, allting gott. i det programmet i alla fall, i det programmet var det alltid fullt kaos och det var alltid preciiiiis att de hann bli klara i tid. det var en kamp mot klockan hela tiden! skulle de hinna?!? lägenheten måste bli klar!!! programmet är snart slut!!! och jag kommer ihåg hur jag tittade på det där programmet några gånger och tänkte att det kändes lite uttjatat att de alltid ska bygga upp dramaturgin så. man fattar ju att de ska bli klara. liksom. duh.

men nu.
misstänker att den där stressen kanske inte bara var skapad av någon hipp mediemänniska och sedan tillspetsad i ett klipprum. den där stressen finns här just nu. gånger en miljon. fick just bädda i kuddvar som inte var strukna. NÄ, DET HINNS INTE MED SA JAG! så tack gode gud för att min mormor knappt vet vad internet, och än mindre Hemnet, är för något. tack gode gud för det.

4 kommentarer:

Frida sa...

Man känner ju att du måste dela med dig av Hemnet-länken när den är uppe. För man blir ju hemskt nyfiken på hur det kommer gå!

anna sa...

vidrigt är vad det är, det där med att sälja bostad. men det kommer ju att gå strålande tror jag!

Emma sa...

Usch ja! Lugnande medicin är ett absolut måste! Och nyfikenheten på vilka människor som smyger (eller rotar!) runt i ens hem. Gah!
Sedan när budgivningen drar igång. Plingandet i telefonen när ännu ett bud trillar in.
Först blir man så glad att någon ens vill ha lägenheten, man bara: WOW; någon har lagt ett bud på VÅRAN lägenhet. Efter ett tag, när det plingat in några bud och blir paus: BESVIKELSEN och girigheten. VA?! Vill dom inte lägga mer? Ingen som tänker buda mer, och mäklaren som tänker STÄNGA budgivningen för dagen och återuppta imorgon? Vad är det? Ett skämt? Man undrar om inte mäklare borde jobba dygnet runt med tanke på ersättningen de ändå tar ut sedan. Jag menar. Ingen dålig timlön alltså.
Är helt övertygad om att du gjort lägenheten otroligt fin. Inga tvivel! Snart rullar kulorna in :) HEJA!

nook Elin sa...

Men ååå, jag gillar ju inte att läsa bloggar, vill bara se bilder och så hittade jag hit till din fantastiskt fina blogg och nu är jag fast! ;)